11Mar

Högerns valtaktik åter tydlig

Av: Britta Sethson

I dag hade vi liten fest på jobbet eftersom Anita har gått i pension och hon och vi andra som jobbat nära henne bjöds på lite middag av institutionen. En av mina bordsgrannar hade varit och lyssnat på Anders Borg när han var här och föreläste för lite sen.

****

Någon i publiken i Aula Nordica hade ställt frågan på slutet av “föreställningen” om högern hade för avsikt att avskaffa den allmänna skattefinansierade sjukvården.

Nej sa Anders Borg. Grunden och ramarna skulle alltid vara skattefinansierad och för alla, men sen kunde han tänka sig att se lite privata initiativ.

“Du låter ju som en socialdemokrat” utbrast frågeställaren och Borg sa inte emot.

Samma tanke slog mig nu, som när jag för ett tag sen var och lyssnade på debatt mellan Littorin och Österberg. Littorin sa då att han och Österberg egentligen ville samma sak och Österberg slog ifrån sig.

Högern kommer i denna valrörelse att lägga sig skenbart så nära socialdemokratin som möjligt för att inte skrämma bort väljare. Då gäller det att att ta debatten och påvisa att detta är ett kvalificerat falskspel.

Vore intressant om det är någon mer som gjort samma reflektion……

21 Kommentarer

1
Jonny Disenfeldt

12 Mars, 2010

Påstår du att alliansen vill “avskaffa den allmänna skattefinansierade sjukvården” . Isåfall ljuger du och det ska man inte göra lärde mig min mamma och pappa. Eller vad ville du egentligen säga ?

Vore intressant om det är någon mer som gjort samma reflektion……

2
Britta Sethson

12 Mars, 2010

nej jag var faktiskt inte ute för att diskutera vad högern egentligen vill med den generella väldfärden. Även om det är en intressant fråga i sig.

Jag bara konstaterar vilken som verkar vara deras taktik i valrörelsen. Nämligen att låtsas att vara någon form av socialdemokrati light……

3
anders nilsson

12 Mars, 2010

Det är trångt på mittfältet. :) Men din uppfatning om systemskifte som något sentida påfund av den borgerliga regeringen är ju inte helt riktitgt. Systemskiftet har pågått utan avbrott sedan 1990-talets början. Klyftorna har ökat, social uteslutning likaså även om gruppen förändrat karaktär, den relativa fattigdomen har ökat väldigt mycket. Det är enligt min mening samhällsproblematiken som måste adresseras.

Jag har personligen inga förväntningar på den borgerliga regeringen, det har jag däremot på de rödgröna. Men får vi så mycket till svar där frågar jag mig. Luftiga suffléer av ideologiska svingar och löften om ett bättre förvaltarskap riskerar att sjunka ihop i samma ögonblick vi plockar ut dom ur ugnen.

4
Christer E

12 Mars, 2010

Vad är det som är falskspel? Att alliansen gör som den säger eller att socialdemokratin skriker och gormar men sen inte vill förändra (som ex. jobbskatteavdrag och rot/rut)?

Kanske är problemet helt enkelt att det visat sig att “högern” inte alls vill det som socialdemokratin utmålat att den vill…

5
Britta Sethson

12 Mars, 2010

Jo Anders: Visst har du rätt. Klyftorna har ökat etc…. Jag hatar nog det lika mycket som du och många andra. Här ville jag bara peka på att “högern” vill låtsas vilja samma sak som (s). Andra gången det blev tydligt på väldigt kort tid för mig. De senaste åren har tydligt visat att de har en annan agenda.

Själv är jag socialdemokrat inte för att jag applåderar all politik som partiet föreslår och genomför utan för att jag tror på grundläggande värderingar om ett jämställt. rättfärdigt och tryggt samhälle där även den lilla människan kan känna att den har sitt människovärde. Än har jag inte givit upp om partiet.

till Christer: Ja jag tycker faktiskt att det är falskspel att kalla sig det nya arbetarpartiet. Det är falskspel att prata om trygghet under förvandling när man utförsäkrar folk som är sjuka och i stället använder försäkringskassans pengar till att sänka skatter för de som är friska och har ett arbete, Samma lika med a-kassemedlen. Dessutom drar man undan de finansiella förutsättningarna för en generell väldfärd och släpper fram en våg av privatiseringar som nu börjar visa sig vara mycket kostnadsdrivande. Hur var det med fuskandet i hemtjänsten???

Nu blev det en lite väl stor utvikning från huvudpoängen men det tillåter jag mig eftersom det är min blogg… hehe.

6
Jonny Disenfeldt

12 Mars, 2010

Nu är du ute och randar på den där knivseggen igen mellan det sanna och det falska.

Exakt vad menar du med högern” vill låtsas vilja samma sak som (s). ..

Du insinuerar ju hela tiden tydligen t.ex att alliansen vill “avskaffa den allmänna skattefinansierade sjukvården” .

Du säger att alliansens politiker INTE “tror på grundläggande värderingar om ett jämställt. rättfärdigt och tryggt samhälle där även den lilla människan kan känna att den har sitt människovärde”.

Din trovärdighet bara ramlar ju pladask med den där sortens sandlådeteknik…

7
Britta Sethson

12 Mars, 2010

Jonny: Det där är dina tolkningar. Vem sitter egentligen i sandlådan???

8
anders nilsson

12 Mars, 2010

Så är det Britta, och likafullt så slåss jag varje dag för att ett nytänkande ska komma till, för om vi aldrig talar om det så kommer vi inte heller att utveckla en politik som förverkligar de ideal som vi trots allt förenas kring. Framtiden hadlar trots allt inte bara om förvaltning och skatteavdrag.

9
Jonny Disenfeldt

12 Mars, 2010

Britta - Du duckar ju bara från min kritik. Du använder dig av insinuationer ofta.

Du beter dig som en politiker vilket du ju är, din yrkeskår fungerar ju tyvärr på det här viset.

Det spelar ingen roll om det är en socialist eller en moderat, den där sortens resonemang går inte hem hos mig. Kanske ni politiker analyserat väljarkåren och kommit fram till att maximering av röstfångandet fås när man halvljuger, insinuerar, presenterar fakta på ett tvivelaktigt sätt och ibland till och med storljuger. Det är möjligt att det är en lönsam strategi, människor är ju lättpåverkade tyvärr.

Jag har sett så många val vid det här laget att jag har slutat att förundras över detta. Ju närmare valdagen, ju tättare mellan blocken, ju värre blir propagandan som ofta spårar ur i direkta lögner och till och med försök till hot gentemot väljarna. Värst är alltid de olika ungdomsförbunden men moderpartierna ligger inte långt efter.

10
Britta Sethson

13 Mars, 2010

Anders: Ja personligen hoppas jag naturligtvis inte bara på en valseger. Jag hoppas på att en ordentlig diskussion tar fart ute i rörelsen och att ledningen lyssnar på rörelsen. När man diskuterar politik i arbetarkommun och (s)-förening så vet man att ideologin lever och att det finns många som vill jobba i det jag anser “rätt” riktning.

Jonny: ett + ett är inte tio.
1) jag har inte politik som yrke.
2) den här blogg - posten handlar inte om innehållet i alliansens politik bara att deras valtaktik verkar vara att man vill ge sken av att vilja ungefär samma som (s).

11
Jonny Disenfeldt

13 Mars, 2010

Men Britta. Det du uppenbarligen inte vill förstå/medge är att det är INTE någon större skillnad mellan de rödgröna och alliansen.
Det är möjligen några övervintrade kommunister som Ohly och den extremaste fraktionen inom V som vill ha ett annat samhällssystem.
De är inte i majoritet inom V.
Inom S verkar det också finnas en liten extremfraktion som verkar ha mer gemensamt med dessa V-extremister att döma av vad de skriver.
Sedan finns det motsvarande mindre extremgrupper på högersidan ,

I den breda majoriteten av politiker råder konsensus om hur vårt samhälle skall fungera, vilken roll staten ska ha etc, oavsett vilket parti man tillhör .

På lokal kommunal nivä är skillnaderna ännu mindre.

Du och alla andra politiker försöker låtsas att det finns stora himmelsvida klyftor mellan partierna för egna personliga vinningar (att få makten - den gyllene ringen).

Skillnaderna mellan partierna har minskat kontinuerligt ända sedan vi införde detta demokratiska system.

I dag har alla partier problem att profilera sig. Att då göra det genom att utmåla motståndaren felaktigt är bara oärligt.

12
Britta Sethson

13 Mars, 2010

Där har du fel Jonny.

Det råder icke konsensus om hur samhället ska fungera. Men det är exakt detta som alliansen vill ge sken om.

13
Jonny Disenfeldt

13 Mars, 2010

Nej jag har rätt Britta , det du slåss med alliansen om är bara detaljerna.

Det berättigar inte till att slå sig för bröstet och försöka ljuga om konkurrenterna till makten.

Eller påstår du t.ex att aliansen vill avskaffa den allmänna skattefinansierade sjukvården ?

Påstår du att alliansens politiker INTE “tror på grundläggande värderingar om ett jämställt. rättfärdigt och tryggt samhälle där även den lilla människan kan känna att den har sitt människovärde”.

Hur ska du ha det ?
Antingen är det vad du tror eller så använder du insinuationer på ett mycket tveksamt sätt.

14
Britta Sethson

13 Mars, 2010

Å förlåt

Jag glömde att du alltid har rätt….
Då är det ju heller ingen ide att diskutera

Eller?

15
Jonny Disenfeldt

14 Mars, 2010

Du anser att du har rätt, jag anser att jag har rätt.
Svara på mina frågor så kan vi ju diskutera runt detta.

1. Påstår du tatt aliansen vill avskaffa den allmänna skattefinansierade sjukvården ?

2. Påstår du att alliansen INTE “tror på grundläggande värderingar om ett jämställt. rättfärdigt och tryggt samhälle där även den lilla människan kan känna att den har sitt människovärde”.

16
Britta Sethson

14 Mars, 2010

Du kan inte glida in på min blogg och försöka diskutera frågor som inte hör till ursprungliga blogginlägget. För varje inlägg jag skriver kan jag inte acceptera att det spårar ut i en allmänpolitisk diskussion

Men du har ju redan bekräftat det som var huvudpoängen

Alliansen och dess kramare vill ge sken av att det inte är någon större skillnad mellan blocken. Jag anser att detta inte är sant.

17
Jonny Disenfeldt

14 Mars, 2010

kvalificerat falskspel är det förvisso.

Av vem får vi överlämna till övriga läsare att avgöra.

PS. Både fråga 1 och 2 ovan relaterar direkt till det du skrev i ditt blogginlägg.

18
Britta Sethson

14 Mars, 2010

Detta är Fredrik Reinfeldts egna ord

“Välfärdsstaten är en omöjlig konstruktion. De som kortsiktigt vinner överröstar alltid de som långsiktigt har att betala. Överge den generella välfärdspolitiken och sluta att uttala löften om att välfärden kan garanteras politiskt. Politiker skapar inga resurser och kan därför inte heller ställa ut löften om resursernas fördelning”

Men jag anser fortfarande att detta inte hör hit. Detta är en avvikelse från ämnet och jag tänker inte lägga mer krut på detta.

19
Jonny Disenfeldt

15 Mars, 2010

Ska alla ord du sagt , alla åsikter du gett uttryck för från det att du själv föddes fram till nu vara skrivna i sten och kunna användas mot dig ? Det kan ju bli roligt …

De enkla frågorna som härrör till ditt originalinlägg kvarstår obesvarade.

1. Påstår du att aliansen vill avskaffa den allmänna skattefinansierade sjukvården ?

2. Påstår du att alliansen INTE “tror på grundläggande värderingar om ett jämställt. rättfärdigt och tryggt samhälle där även den lilla människan kan känna att den har sitt människovärde”.

20
Britta Sethson

15 Mars, 2010

Fredrik skrev detta när han satt i riksdagen för moderaterna. Han var 28 år då. Tycker att det är väldigt tydligt vad han vill säga. Visar också väldigt tydligt vad han anser om en generell väldfärdspolitik.

Allianskramarna är ju väldigt snabba på att dra fram Mona Sahlins Toblerone affärer och annat som ligger väldigt långt tillbaka i tiden så varför inte dra fram det som faktiskt har framförts av vår statsminister tidigare i livet. I tryck till och med. Det är ganska avslöjande.

Jag tycker nog att det är svar på dina frågor också

PUNKT

21
Jonny Disenfeldt

15 Mars, 2010

Nej, jag fick inga raka svar på mina frågor. Det blev en Orwells’k dubbelpunktplusminusnoll känns det som.

Skriv en kommentar
(maste fyllas i)
(publiceras ej, maste fyllas i)